کد خبر : 54تاریخ ثبت : 1394/4/6 12:58:15
علم و فناوری

علم و فناوری

نام کتاب: مجموعه مقالات علمی
ناشر: والانگار
مولف: آیت الله صفایی بوشهری
چاپ اول۱۳۹4
ویراستار: محسن نژادامان ارشاد
صفحه آرا: محسن نژادامان ارشاد
حروف چینی و تایپ: کیوان عمادی
* گرافیک: علی.ص

بخشی از کتاب:

 

جایگاه علم در عرصه پیشرفت

 

بِسْمِ اللّهِ الرحْمنِ الرحیمْ

Pاَلْحَمْدُ لِّلهِ رَبِّ الْعالَمِینَ وَ صَلَّی اللّهُ علی مُحمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ، سِیَّما بَقیَّةِ اللّهِ فِی الأَرَضِینَ وَ لَعْنَةُ اللّهِ علی أَعْداِئهِمْ أَجْمَعِینَO

Pيَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ اُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ O[1]

«خداوند کسانی که اهل ایمان و دانایی می‌باشند به درجات والایی می‌رساند و خداوند به آنچه انجام می‌دهید آگاه است»

علم و دانش، آغازی برای حرکت صحیح در جغرافیای کلان حیات دنیایی و فرا دنیایی انسان می‌باشد. علم راه را می‌نماید و هدف را مشخص می‌سازد و پدیده‌ها را کشف و معلوم می‌دارد و قدرت تسخیر و تبدیل و استفاده از اشیاء را ارائه می‌کند.

امیر مؤمنان} می‌فرماید:

«مَا مِنْ حَرَکةٍ اِلاَّ وَ اَنتَ مُحتاجٌ فیه اِلی الْمَعرِفَة»[2]

«هیچ کاری نیست مگر اینکه تو به علم و دانایی در آن باره نیاز داری»

علم اقتدار می‌بخشد و توان مدیریت بر محیط پیرامونی را مهیا می‌سازد. علم مایه بصیرت و توانایی و کلید گنج ثروت و دارایی، پایه مقاومت و طریق استواری و پیشرفت و سازندگی است.

امیر مؤمنان} می‌فرماید:

«اَﻟْﻌِلْمُ ﺣَﯿﺎةٌ»[3]

«دانش مایه حیات است»

 

شرافت علم و قباحت جهل ذاتی می‌باشد بدین جهت همواره انسان در طول تاریخ حیات خود به دنبال تحصیل علم و وصف دانشوری و دوری از جهل و پرهیز از اتصاف به نادانی بوده است. دانایی، اقتدار و استقلال به بار می‌آورد و جهالت به انکسار و وابستگی می‌افزاید.

پیامبر گرامی اسلام , می‌فرماید:

«اَلْعِلْمُ رَ اْسُ الْخَيْرِ كُلِّهِ، وَ الْجَهْلُ رَ اْسُ الشَّرِّكُلِّهِ»[4]

«دانایی منشأ تمامی خوبی‌ها و رشد بوده و نادانی سرچشمه تمامی بدی‌ها و سقوط است»

 

حیات بالنده و مستقل یک نظام سیاسی، بستگی به توانمندی آن در عرصه علم و فنآوری و تولیدات دانش بنیان و راهبردی دارد و کشوری که وابستگی علمی به دیگران دارد چون جسم مسمومی است که با سرم تزریق علم و یافته‌ها و ساخته‌های دیگران زنده است و همواره در موقعیت تهدید علمی و سپس سقوط اقتصادی و سیاسی به سر می‌برد.

تاریخ پرفراز و نشیب و عبرت‌آموز جهان گواه است که هر کشور که اندیشه علم‌گرایی و دانایی محوری و خودکفایی و رشد و پیشرفت در عرصه فنآوری داشته است دارای بالندگی، پایداری و استقلال، قدرت رقابت و مقاومت و صاحب ثروت و عزت پایدار و همه‌جانبه می‌باشد.

«اَلْعِلْمُ سُلْطانٌ مَنْ وَجَدَهُ صَالَ وَ مَنْ لَمْ یَجِدْهُ صِیلَ علیه»[5]

«علم مایه قدرت است هر که آن را دارا باشد پیروز بوده و آن که آن را ندارد مغلوب است»

 

به همین جهت در متون فاخر دینی به علم توجه زیرساختی و اساسی گردیده و وجه تمایز انسان و دیگر موجودات شناخته شده است و اولین معلم انسان خداوند بوده و آغازین هدیه الهی به او بعد از آفرینش وی، علم و دانش می‌باشد.

 

[1]. سوره مجادله (58)، آیه: 11.

[2] . بحارالأنوار، ج 77، ص 269.

[3] . غررالحکم، ص185.

[4] . بحارالأنوار، ج77 ، ص175.

[5] . شرح‏ نهج‏البلاغة، ج20، ص 319.